cyklopoint
gravel

katalog_elektrokola

logo_katalog_detska_kola

deluxepoutak

Nabídky maloobchodů

Navigace

RSS exporty sekce

Zprávy

Partneři

Související články

Článek

pellsbanner2022.png

Fyziologické okénko (1)

Důležitost regenerace ve sportu

Na otázku, kdy roste výkonnost sportovce, existuje jasná a přitom pro mnohé stále překvapivá odpověď – PO sportovní výkonu. Zdůvodnění je jednoduché a vychází z fyziologických principů fungování organizmu. Aby mohlo dojít ke zlepšení, musí se tělo adaptovat na předchozí zátěž.

Tahle rovnice je alfou a omegou: při tréninku výkonnost klesá, zatímco v době regenerace po něm stoupá (viz graf níže). Organizmus tak reaguje na prodělanou zátěž, na kterou se chce pro příště připravit. Proto se snaží nejen dočerpat vše, co výkonem ztratil, ale své nádrže ještě pokud možno navýšit. To je ideální stav a průběh zvyšování výkonnosti.

Co potřebujeme k regeneraci?

Aby tento proces mohl proběhnout, potřebuje tělo naši pomoc. Musí totiž doplnit energii, kterou vyčerpal, minerální látky, které vypotil, a také opravit poškozená svalová vlákna. K tomu potřebuje naši součinnost – abychom mu tyto látky dodali. Co nejrychleji a v co nejvstřebatelnější formě. Proto existuje sportovní výživa, která je k tomu nejlepší.

V tomto případě jde především o regenerační nápoj. Třeba Enervit R2 Recovery obsahuje sacharidy pro doplnění glykogenových (sacharidových) zásob v těle, aminokyseliny i vitaminy a minerální látky. Navíc v tekuté formě nápoje, který se rychle vstřebá. I rychlost je totiž důležitá, což si povíme v příštím fyziologickém okénku.

 

Regenerace a její fáze

Teď je čas na vysvětlení jednoho důležitého pojmu souvisejícího právě s regenerací a tím je superkompenzace. Regenerace po tréninku totiž nevede pouze k dorovnání energetických zásob na výchozí úroveň (fáze A v grafu), ale na nějaký čas se zvýší (fáze B). Právě tento stav nazýváme superkompenzací a právě v této chvíli je nejlepší zařadit další trénink. Díky superkompenzaci tělo dosáhne lepší připravenosti na další podobnou zátěž a tím roste výkonnost.

 

Předpokladem superkompenzace je správně provedená a dokončená regenerace. Graf nám umožňuje pochopit, že další výrazná tréninková zátěž zařazená ještě ve fázi A povede vlastně k poklesu výkonnosti, protože superkompenzace ani nenastane.

Co si z toho vzít?

Z grafu jasně vyplývá, jak důležitá je regenerace pro růst výkonnosti a měli bychom k ní tak i přistupovat. Hodí se k tomu zmiňovaná sportovní výživa i další prvky s vlivem na regeneraci – třeba pomoc kompresních doplňků. Kompresní podkolenky nebo návleky správně stáhnou sval, čímž zefektivní krevní oběh a ke svalům se tak dostávají mnohem rychleji látky přijaté právě výživou, a také kyslík. Plusem je i rychlejší odvod laktátu a dalších produktů metabolismu. V tomto případě poslouží nejlépe odstupňovaná komprese, jejíž tlak je nejvyšší u kotníku a směrem ke kolenu (tedy srdci) se snižuje.   

Fyziologické okénko pojmenovává problémy a procesy, které souvisejí s růstem výkonnosti a podstatou fungování lidského organizmu při sportu. Jeho cílem je, aby se vám sportovalo lépe.

Tento seriál vychází ze zásad projektu Sportujlepe.cz, jehož realizátorem je společnost VITAR Sport, oficiální distributor značek ENERVIT a ROYAL BAY v Česku.

 

 

 

 

datum: 25.05.22 - kategorie: Strava
id

id

id

bafang_7_22.jpg bafang
Copyright (C) 2012 Cykloservis. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu vydavatele časopisu Cykloservis zakázáno.
Provozovatel webu: cyklo@volny.cz | webdesign